Σάββατο 8 Μαΐου 2010

Πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία – Η θέση μας

Ηράκλειο, 8 Μάη 2010
Η Παιδεία είναι το στοιχείο που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τόσο την ποιότητα μιας κοινωνίας, όσο και το μέλλον της πατρίδας μας. Οι πολιτικές για την Παιδεία και την εκπαίδευση αποτελούν βασικό συστατικό διαχωρισμού μεταξύ της προοδευτικής παράταξης και της συντήρησης. Το Κίνημα μας έχει ιστορικά προσφέρει έργο με θετικό και προοδευτικό πρόσημο στον χώρο της Παιδείας, διαμορφώνοντας την ουσιαστική Δημόσια & Δωρεάν Παιδεία και την Δημοκρατική – συλλογική λειτουργία στον χώρο της εκπαίδευσης.
Με τις εκλογές του Οκτώβρη το Κίνημα μας δεσμεύτηκε για Δημόσια Δωρεάν Ποιοτική Παιδεία για ΟΛΟΥΣ καταθέτοντας στον Λαό συγκεκριμένο και αναλυτικό πλαίσιο, ειδικά για τον χώρο της πρωτοβάθμιας και μέσης εκπαίδευσης. Με ξεκάθαρο διακηρυγμένο στόχο έθεσε την Παιδεία από την πρώτη μέρα στο επίκεντρο της πολιτικής, έστω και σε ένα δυσμενές οικονομικό κλίμα.
Πρώτη πολιτική πράξη για την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ήταν το ανοικτό σχολείο, η διαφάνεια και η ορθή λειτουργία κάθε σχολικής μονάδας σε κάθε άκρη της χώρας από το κέντρο μέχρι και την περιφέρεια. Διακηρυγμένος στόχος η επένδυση στον μαθητή, στον εκπαιδευτικό και στον γονέα.

Πριν από μερικές εβδομάδες και μετά την παρουσίαση του “Ανοικτού Σχολείου” έγινε και η παρουσίαση του “πολυνομοσχεδίου” για την Παιδεία. Με βασικό πρόταγμα την αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού και με στόχο την Αξιοκρατία, τον εξορθολογισμό, την Αξιολόγηση, την  και την αναβάθμιση του  σχολείου εξειδίκευσε κάποια θεσμικά ζητήματα των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προσπαθώντας να πετύχει μια επανεκκίνηση στον χώρο της εκπαίδευσης.
            Σε επίπεδο στόχων αποτελεί ένα σοβαρό θεσμικό βήμα για την Εκπαίδευση στην χώρα που έρχεται να ρυθμίσει πολλά σοβαρά ζητήματα που για χρόνια αν και συζητήθηκαν, ποτέ δεν νομοθετήθηκαν από Κυβέρνηση.
            Μέσα στα θετικά στοιχεία της μεταρρύθμισης είναι η υπαγωγή όλων των εκπαιδευτικών στο σύστημα του ΑΣΕΠ, η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, στο περιορισμό των αποσπάσεων αλλά υπάρχουν παράλληλα και ζητήματα που οφείλουμε να επισημάνουμε, ως αρνητικά στοιχεία για τους εκπαιδευτικούς.
            Ένα νομοσχέδιο που δημιούργησε τόσο ελπίδες, όσο και αντιδράσεις για τον κόσμο της εκπαίδευσης και ειδικά για τον χώρο των εκπαιδευτικών, δυστυχώς δεν υπηρετεί όπως θα έπρεπε το όραμα του ανοικτού σχολείου, καθώς ανοίγει σε μια δύσκολη εποχή θεσμικά ζητήματα και στοχοποιεί τον εκπαιδευτικό, που βάλλεται από την οικονομική πολιτική και τα μέτρα.
Όπως γνωρίζουμε μέχρι πρότινος, για τη μόνιμη πρόσληψη των εκπαιδευτικών, ίσχυε το σύστημα 60% από τον ΑΣΕΠ ΚΑΙ 40% από τον πίνακα προϋπηρεσίας, ενώ πλέον οι εκπαιδευτικοί θα διορίζονται μονάχα από τον ΑΣΕΠ. Φυσικά, ως προοδευτικοί νέοι συμφωνούμε με αυτή την επιλογή, όμως το μεταβατικό στάδιο των τριών ετών θεωρούμε ότι δεν επαρκεί για την απορρόφηση των εκπαιδευτικών από τους πίνακες προϋπηρεσίας, καθώς είχαν προγραμματίσει διαφορετικά τη ζωή τους σύμφωνα με το παλαιό σύστημα. Επομένως, προτείνουμε να αυξηθεί το χρονικό διάστημα της μετάβασης ,στο νέο σύστημα πρόσληψης, τουλάχιστον στα 4 με 5 έτη προκειμένου να επιτευχθεί όσον το δυνατό μεγαλύτερη απορρόφηση των ωρομίσθιων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών, λαμβάνοντας υπόψη και την δυσχερή οικονομική κατάσταση της Κοινωνίας μας.
Επίσης, προβληματιζόμαστε από το γεγονός της επικείμενης ενεργοποίησης της 5ωρης υπερωρίας στα σχολεία λόγω των μειωμένων διορισμών. Πιστεύουμε ότι αυτό ίσως αποτελέσει κάποια στιγμή την ''πίσω πόρτα'' για την αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών με το οποίο διαφωνούμε κάθετα, καθώς θεωρούμε ότι θα λειτουργήσει ως «κερκόπορτα» για την μείωση των προσλήψεων εκπαιδευτικών στο Δημόσιο Σχολείο με ταυτόχρονη υποβάθμιση του.
Ακόμη, πρέπει να επισημάνουμε ότι όσον αφορά την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, που είναι θετική εξέλιξη, το "πολυνομοσχέδιο" δεν ορίζει με σαφήνεια ποιοι και με ποια κριτήρια θα αξιολογούν τον εκπαιδευτικό. Φυσικά πιστεύουμε σε μια αξιολόγηση που θα βελτιώνει το εκπαιδευτικό έργο και όχι θα κατηγοριοποιεί τους εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο όταν όλα τα σχολεία έχουν ίσες ευκαιρίες(υλικοτεχνική υποδομή, εκπαιδευτικό προσωπικό κτλ).
Κλείνοντας θεωρούμε απαράδεκτη την δυνατότητα για αύξηση των μαθητών ανά σχολική τάξη-στους 30 μαθητές- καθώς θα οδηγήσει στην υποβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και αντίκειται ουσιαστικά στο πνεύμα του ''νέου σχολείου''.
Το ''νέο σχολείο'' δεν μπορεί να λειτουργήσει παράλληλα με την υποβάθμιση του εκπαιδευτικού. Το ''νέο σχολείο'' θέλει τον εκπαιδευτικό πρωταγωνιστή και όχι στόχο της κοινωνίας. Επομένως, θεωρούμε επιτακτική την ανάγκη για τροποποιήσεις στο συγκεκριμένο πολυνομοσχέδιο, ύστερα από ουσιαστική διαλεκτική σχέση της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας με τους εκπαιδευτικούς. Αλλαγές που θα κάνουν τον εκπαιδευτικό να νιώθει ασφάλεια για το λειτούργημα που πραγματοποιεί και τα δημόσια σχολεία έτοιμα στις προκλήσεις του "νέου σχολείου''.
Υ.Γ. Η εκπαίδευση είναι πράξη αγάπης και γι' αυτό είναι πράξη κουράγιου…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου